De belastingwetgever en de belastingdienst trachten op allerlei manieren de belastingclaim op pensioenaanspraken te behouden, en zoekt daarbij de grens van het juridisch toelaatbare. Op 13 mei jl. kreeg de wetgever het lid op de neus van de Hoge Raad. Op deze datum wees de Hoge Raad een aantal arresten waarin bepalingen in de nationale belastingwetgeving wederom in strijd met belastingverdragen werd geacht.
Resultaten
Levensloopregeling wordt groot succes. Ook voor DGAs!
Op 1 januari 2006 treedt de levensloopregeling in werking. Ook DGA’s kunnen er gebruik van maken. Echter, de levensloopregeling kan niet in eigen beheer worden uitgevoerd, wel bij een bank of verzekeraar. Via de levensloopregeling kan men jaarlijks maximaal 12% van het brutoloon sparen Het spaarbedrag is fiscaal aftrekbaar van het brutoloon en de opnames zijn belast. Het maximum spaarsaldo is 210% van het jaarloon en kan na opname weer worden aangevuld tot dit maximum.
Pensioenverplichting voor ingegane pensioenen mag in 2004 worden bevroren!
Per 1 januari 2004 zijn de waarderingsregels voor pensioen in eigen beheer aangescherpt. Het overgangsrecht bepaalt dat de pensioenverplichting mag worden bevroren totdat een waardering volgens een toegestane methode daar bovenuit komt. Dit overgangsrecht lijkt alleen te zijn geschreven voor pensioen in de opbouwfase en niet voor ingegane pensioenen. Immers, de pensioenverplichting heeft in de uitkeringsfase een dalend verloop, zodat je nooit boven de bevroren stand uitkomt. Het ontbreken van overgangsrecht voor de waardering van ingegane pensioenen zou kunnen betekenen dat de pensioenverplichting extra daalt, omdat het hanteren van leeftijdsterugstellingen niet meer is toegestaan. Omdat de wetgever dit niet helemaal had voorzien is in de Fiscale onderhoudswet 2004 het overgangsrecht gewijzigd.
Besluit over vaststelling eigen bijdrage pensioen in eigen beheer
In Pensioen up to Date mei/juni 2004, nr. 3 behandelden wij de vraag op welke wijze de eigen bijdrage voor pensioen in eigen beheer wordt vastgesteld. Ons standpunt was dat de pensioenlast in de commerciële jaarrekening hierbij het uitgangspunt zou moeten zijn. In het besluit van 12 januari 2005 (nr. CPP2004/2422M) bevestigt de staatssecretaris deze zienswijze door te vermelden dat men uit moet gaan van de bedrijfseconomische kosten.