Eén van de onderdelen in het pensioenakkoord waarover vooralsnog weinig discussie is, is de invoering van een arbeidsvorm neutraal pensioenkader. In het huidige pensioenstelsel is de fiscale ruimte voor een pensioen met een doorsneepremie soms oplopend 33% van de pensioengrondslag of de stijgende staffels bij een beschikbare premieregeling veel groter dan de fiscale ruimte voor een lijfrente. Een ondernemer kan geen gebruik maken van de fiscale pensioenruimte. Hij is immers geen werknemer en valt niet onder de loonbelasting.
Ook een DGA heeft een beperkte toegang tot collectieve pensioenproducten. De PPI is niet mogelijk, deelname aan de collectieve regeling voor werknemers ook niet en veel verzekeraars hebben in de laatste jaren, de distributie van individuele pensioenverzekeringen gestaakt
Resultaten
Eindstand Uitfaseringswetgeving per 31-12-2019
Op 12 juni hebben de staatssecretarissen van Financiën de Eerste Kamer voor de derde en laatste keer geïnformeerd over het daadwerkelijk gebruik van de uitfaseringregeling in 2019. In april 2018 en april 2019 was de eerste en tweede tussenstand in de uitfaseringswetgeving gepubliceerd. De telling is gebaseerd op het aantal ontvangen informatieformulieren. Het aantal DGA’s dat in 2019 heeft gekozen voor het prijsgeven van het pensioen, gevolgd door afkoop viel tegen met een totaal van 1685. De geschatte belastingopbrengst was hiermee lager dan de 500 miljoen die voor 2019 begroot was. Echter in totaal heeft de afkoop 3.494 miljoen opgebracht en hiermee 97 miljoen meer dan begroot. Samen met de gepubliceerde cijfers over 2017 en 2018 leidt dit tot de volgende eindstand, uitgaande van 150.000 DGA’s met pensioen in eigen beheer.
Hoe lang bestaat de FOR nog?
Op 18 mei 2020 heeft één van de staatssecretarissen van Financiën, Hans Vijlbrief, naar aanleiding van een toezegging uit april 2019 een pakket aan verbeteringen en vereenvoudiging van het belastingstelsel naar de Tweede Kamer gezonden. Het pakket, “Bouwstenen voor een beter belastingstelsel” bestaat uit 169 voorgestelde maatregelen voor met name vereenvoudiging. De faciliteiten voor de ondernemers zijn opgenomen in het hoofdstuk “Regulering van werk”’ en bevat 10 bouwstenen. Deze bouwstenen bestaan vooral uit het afschaffen van de zelfstandigenaftrek, de meewerkaftrek, de startersaftrek, de MKB winstvrijstelling en de afschaffing van de aftrekbaarheid van de dotatie aan de FOR. Allen met als doel de fiscale behandeling van werknemers en ondernemers, met name ZZP-ers, gelijk te trekken
Levensloop, vervroeging AOW-leeftijd en pensioentekort
De levensloopregeling was geen lang leven beschoren. De regeling, gestart in 2006 werd met ingang van 2012 alweer afgeschaft. Bestaande deelnemers met voldoende saldo kregen de mogelijkheid om voort te zetten, te bevriezen of tegen een fiscaal gunstig tarief in 2013 af te kopen. Deze afkoop mogelijkheid kwam in 2015 nog eens voorbij.
Voor de deelnemers die het saldo nog niet opgenomen hebben valt per 31 december 2021 definitief het doek voor de levensloopregeling. Het nog niet opgenomen levensloopsaldo wordt op dat moment via de werkgever uitgekeerd aan de deelnemer. De werkgever houdt de loonbelasting in. Wanneer er geen werkgever meer is, zal de uitvoerder het bedrag onder inhouding van loonbelasting rechtstreeks overmaken aan de deelnemer.
Zorgplicht voor de belastingdienst
Naar aanleiding van een door DGA aangespannen zaak bij de Hoge Raad, heeft de Advocaat Generaal Niessen onlangs ambtshalve de vraag opgeroepen of er ook op de belastingdienst een zorgplicht rust. Helaas heeft de Hoge Raad de suggestie van de AG om in te gaan om ambtshalve in te gaan naast zich neergelegd, maar het advies is belangwekkend genoeg om hier op in te gaan. Op grond van de gedachte achter de Algemene wet bestuursrecht (Awb), die algemene regels bevat voor de verhouding tussen de overheid en de burgers en bedrijven, concludeert hij dat de overheid er primair is voor de burger. In de laatste jaren is het handelen van de overheid vanuit burgerperspectief zowel door de Regering alsook de Raad van State omarmt. In dat kader hebben ook de medewerkers van de belastingdienst een zorgplicht.
Rol van accountant bij wegwerken witte vlekken
Eén van de doelstellingen van het pensioenakkoord is het terugdringen van de witte vlekken. Met witte vlekken wordt bedoeld het ontbreken van pensioenopbouw voor werknemers. Volgens gegevens van het CBS uit 2016 bouwt 13% van de werknemers geen pensioen op. De Stichting van de Arbeid is gevraagd om met een plan te komen om de witte vlekken terug te dringen. Dit “aanvalsplan Witte vlek” is in juni 2020 tegelijkertijd met de hoofdlijnennotitie uitwerking pensioenakkoord gepresenteerd. Het aanvalsplan kent twee belangrijke actiepunten, het pensioenbewustzijn van werknemers en werkgevers vergroten en de drempels voor (kleine) werkgevers wegnemen.
Effect middeling in 2020 na afkoop in 2017
Veel DGA’s die al in 2017 AOW ontvingen hebben in dat jaar het pensioen in eigen beheer afgekocht. De effectieve belastingdruk over de fiscale pensioenverplichting lag bij afkoop tussen de 35 en 40%. Na de afkoop resteerde er in het algemeen alleen nog maar een box-I inkomen ter grootte van de AOW. De netto-afkoopsom in combinatie met een dividenduitkering uit de BV vulde het netto besteedbaar inkomen aan. De dividendklem was met de afkoop immers verdwenen. Drie jaar later, in 2020, kan de DGA, door gebruikmaking van de middelingsregeling, de effectieve belastingdruk over de fiscale pensioenverplichting bij de afkoop verlagen
Overdracht pensioenkapitaal naar een BV met onderdekking
Tot aan 1 juli 2017 was het mogelijk om gedurende de DGA-periode het bij een verzekeraar opgebouwde pensioenkapitaal over te dragen naar de eigen BV. Daarna was dat, in verband met het verbod op ’nieuw‘ eigen beheer niet meer mogelijk. Overdracht van het pensioenkapitaal van een verzekeraar naar de eigen BV moest wel aan een aantal voorwaarden voldoen. De belangrijkste twee zijn:
– het pensioenkapitaal moet aantoonbaar opgebouwd zijn tijdens de DGA periode. In de praktijk bleek dit bij een niet zo adequate dienstadministratie in sommige gevallen nogal rekbaar
– het ontvangen pensioenkapitaal moet een pensioenbestemming krijgen. Dit betekent onder meer ook vastlegging in een pensioenovereenkomst
Onzakelijk lenen is afkoop bij een stamrecht en bij pensioen
De Rechtbank Zeeland-West-Brabant heeft op 19 december 2019 geconcludeerd dat, ondanks het bestaan van leningsovereenkomsten tussen de BV en de aandeelhouder, het verstekken van de lening aan de aandeelhouder gelet op diens vermogenspositie zodanig onzakelijk was dat geen enkele onafhankelijke derde, een dergelijke lening verstrekt zou hebben. Er was hiermee feitelijke sprake van de afkoop van het pensioen in eigen beheer.
Voorleggen aan de belastingdienst, bezint eer ge begint
In dit nummer hebben wij aandacht besteed aan een aantal uitspraken waarbij de belastingdienst een gesanctioneerde vorm van afkoop van een pensioen- of een loonbelastingstamrecht constateerde. Bij de uitspraak van de Rechtbank Noord-Holland, waarbij het overmaken van pensioenkapitaal naar een BV met onderdekking, indirect leidde tot afkoop, werd de belastingdienst op het spoor gezet, door een verzoek om de pensioenverplichting af te waarderen. Dit pakte dus voor de DGA volledig verkeerd uit. In plaats van weg te komen met een lege BV, zonder belastingschuld leidde dit per saldo tot een heffing van 72% over het ontvangen pensioenkapitaal. Ook bij de uitspraak van het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden had een op het eerste oog te goede trouw voorleggen van een verzoek tot tijdelijke opschorting van de stamrecht uitkeringen een averechts effect