Met ingang van 2012 was nieuwe toegang tot
de levensloopregeling al geblokkeerd. Alleen per 31-12-2011
bestaande deelnemers met een saldo van € 3.000,– of meer,
konden gebruik blijven maken van de levensloopfaciliteit
op grond van een zeer ruime overgangsregeling. Deze
overgangsregeling is met ingang van 2013 sterk ingeperkt. Per
einde 2021 bestaat de levensloopfaciliteit niet meer en wordt
het dan aanwezige saldo tot het box-I inkomen gerekend. Een
strop voor de DGA’s die met de levensloop dachten alsnog
een prépensioen te realiseren. Het opgebouwde saldo van
maximaal 210% van het salaris zou dan immers vanaf 62 jaar
tot aan de 65-jarige leeftijd worden uitgekeerd.
Resultaten
Nieuwe beschikbare premiestaffels per 1 januari 2014
De verhoging van de pensioenleeftijd naar
67 jaar heeft impact op iedere pensioenregeling in Nederland.
Steeds meer pensioenregelingen in Nederland zijn gebaseerd
op het beschikbare premiestelsel. Over het algemeen
zijn dit collectieve pensioenregelingen voor werknemers,
maar mondjesmaat stappen DGA’s ook over op dit type
pensioenregeling.
Om aan de praktijk tegemoet te komen, zijn door Financiën
nieuwe algemeen toepasbare beschikbare premiestaffels
gepubliceerd op 13 december 2012. Dit 2012-besluit combineert
Pensioenakkoord wordt lenteakkoord, nu ook opbouwpercentages omlaag
Om de economische crisis krachtig te bestrijden worden er geregeld akkoorden gesloten waarmee de zo noodzakelijk geworden hervormingen kunnen worden doorgevoerd. Al in 2010 werd het Pensioenakkoord gesloten dat in 2011 iets concreter werd ingevuld met het uitwerkingsmemorandum Pensioenakkoord. Het daaruit voortvloeiende wetsvoorstel dat gericht was op de verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd lag inmiddels ter behandeling bij de Eerste Kamer. Door de val van het kabinet Rutte 1 en het in de wandelgangen gesloten lenteakkoord is dat wetsvoorstel ingetrokken. Inmiddels ligt er weer een nieuw wetsvoorstel 33290 dat op 5 juni 2012 is aangeboden aan de Tweede Kamer en op 21 juni 2012 al is aangenomen. De Eerste Kamer is op 10 juli 2012 akkoord gegaan. Zodat niets de verhoging van de pensioenleeftijd nog in de weg staat.
Dat vooral de fiscale wijzigingen in de loonbelasting impact hebben op het pensioen van de DGA staat buiten kijf. Een derde majeure wijziging in het Witteveen-kader per 1 januari 2014. Om deze wijziging goed te laten landen zijn de toverwoorden in dit proces ‘tijdige aanpassing’ en ‘voorkom een origami-pensioen’. Wat werkt wel? En wat werkt niet?
De actuariele supertanker
Het verzekeringselement in eigen beheer Het in eigen beheer houden van een pensioenregeling leidt tot fiscale besparingen en appelleert aan de wens van vele ondernemers om hun vermogen zo veel mogelijk onder zichzelf te houden en niet te investeren in als complex en duur ervaren financiële producten van in de ogen van velen onbetrouwbare levensverzekeraars.
Extern eigen beheer, 4 jaar na de resolutie van 3 juli 2008
De fiscus beschouwt het pensioen van de DGA in eigen beheer als een echte pensioenvoorziening. Met dat vertrekpunt bestrijdt hij iedere handeling die in zijn ogen tot een uitholling van het pensioenvermogen leidt. Met de resolutie van 3 juli 2008 heeft de fiscus de vaak wat vrijblijvende financiële verhouding in een situatie van extern eigen beheer op scherp gezet en een nieuwe definitie van het begrip ‘zakelijk’ geïntroduceerd. Van extern eigen beheer is sprake als de pensioenvoorziening in een andere vennootschap -de pensioen BV- dan de vennootschap waarin de DGA in loondienst is -de werkgever BV-, wordt gehouden. Speerpunt van de resolutie is het “voorschrift” om de openindex bepaling in de pensioenovereenkomst – zoveel mogelijk waardevast houden van de pensioenen – te vertalen in een fictieve 2% vaste index. De jaarlijkse dotatie of overdrachtswaarde moet dus daarmee rekening houden.
Pensioenakkoord in de ijskast, snellere verhoging AOW-leeftijd
Met het onlangs gesloten Lenteakkoord is het zwaar bevochten pensioenakkoord met één pennenstreek in de ijskast gezet. Des te opmerkelijker, omdat het wetsvoorstel 33.046 voor 15 mei op de rol stond voor behandeling in de Eerste Kamer en veel in het stabiliteitsakkoord overeengekomen wijzigingen al in dit wetsvoorstel waren voorzien! Inclusief het ook in dit akkoord aangekondigde levensverwachtingsaanpassingsmechanisme. Je zou kunnen stellen dat dit stabiliteitsakkoord een optelsom is van een eerder ingediende en weer ingetrokken wetsvoorstel (32.767 (“Donner-Deuk” waarin de verlaging van het opbouwpercentage was voorgesteld) en het wetsvoorstel 33046 (“Kamp-Knip”) maar dan aangevuld met een versnelde verhoging van de de AOW-leeftijd. Het in PutD van maart/april becommentarieerde wetsvoorstel 33.046 zou al een fiscale besparing van 700 miljoen euro moeten opleveren voor de schatkist. De verlaging van de opbouwpercentages gaat aanvullend een jaarlijkse besparing van 700 miljoen euro opleveren. Dat zou je veronderstellen in lijn met de financiële onderbouwing van 32.767. Minister Kamp komt zo snel mogelijk met een nieuw wetsvoorstel en een calculatie.
Uitstel van pensioen, verplichte actuariele herrekening, gevaar overschrijding 100%-norm
In een vraag en antwoord van 28 november 2011, nummer 11-027, heeft het Centraal Aanspreekpunt Pensioenen (CAP) haar visie gegeven op het achterwege laten van actuariële herrekening (oprenting) bij uitstel van pensioen. Naar de mening van de belastingdienst is het niet herrekenen gelijk te stellen aan afzien van pensioen met bijbehorende draconische belastingheffing over de waarde in het economisch verkeer van de gehele aanspraak. Gekoppeld aan de loonbelastingbepaling dat een ouderdomspensioen niet uitgaat boven 100% van het pensioengevend loon op het tijdstip van ingang brengt bovengenoemde visie menig DGA in de fiscale gevarenzone.
Omrekenen van een kapitaal naar een uitkering, verplichte vrijval
Wanneer een in eigen beheer gehouden stamrechtkapitaal of een naar eigen beheer overgedragen pensioenkapitaal omgerekend wordt naar een uitkering, dient deze omrekening plaats te vinden op basis van de tarieven van professionele verzekeraars. Partijen dienen immers ook hier zakelijk te handelen. Als gevolg van de huidige lage rentestand (lager dan 4%) en het toepassen van leeftijdsterugstellingen zal de berekende uitkering ten opzichte van de verwachtingswaarde relatief laag zijn. Echter wanneer aan het einde van het jaar de pensioen- en of stamrechtverplichting berekend wordt, dient te worden uitgegaan van een rekenrente van tenminste 4% zonder toepassing van leeftijdsterugstellingen. Het gevolg is dat de fiscale verplichting beduidend lager is dan het naar eigen beheer overgedragen pensioenkapitaal of het in eigen beheer gehouden stamrechtkapitaal. Er treedt dus een vrijval op en dat leidt tot fiscale winst in het jaar van omzetting.
Geen premie wel pensioen, doorgeven van salarisgegevens de accountant in spagaat
Uw cliënt die als werkgever een collectieve pensioenverzekering voor het personeel heeft afgesloten, wordt geconfronteerd met steeds zwaardere eisen ten aanzien van de informatieverstrekking aan de verzekeraar. Dit wordt versterkt door het standpunt van De Nederlandsche Bank dat pensioenverzekeraars aansprakelijk zijn voor de pensioenen, ook als de werkgever de verzekeraar onvoldoende informeert. Hierdoor kan de verzekeraar verplicht worden pensioenen uit te keren waarvoor geen premie betaald is. Dit standpunt van de DNB is niet onomstreden en op dit moment onderwerp van herhaalde Kamervragen. Dan wordt verwezen naar de parlementaire behandeling van de Pensioenwet waarin dit onderwerp aan de orde geweest is. Daarin was de conclusie dat een verzekeraar niet aansprakelijk kan zijn voor het pensioen van werknemers die niet zijn aangemeld door de werkgever. In de eerste ronde Kamervragen heeft de minister van SZW in afwijking hiervan echter geantwoord dat hij achter het standpunt van DNB staat.
Pensioenakkoord update: wijziging Wet verhoging pensioenleeftijd, In 1 stap naar 67 jaar
Op de valreep berichtten wij u in de laatste Pensioen-up-to-Date over de nota van wijziging van het wetsvoorstel verhoging pensioenleeftijd. Dit wetsvoorstel is op 7 februari jl. aangenomen in de Tweede Kamer en ligt nu ter behandeling in de Eerste Kamer. In plaats van in twee stappen naar de 67 jaar (2013 en 2015) wordt de pensioenleeftijd in één keer verhoogd naar 67 jaar. Een wijziging waarmee voor ’het veld’ 1 jaar tijdgewonnen wordt en daarmee samenhangende wijzigingen in pensioenregelingen in één keer doorgevoerd kunnen worden. We kunnen nu wel met grote zekerheid de hoofdlijnen van het fiscale pensioenregime (2e pijler) vanaf 2014 schetsen.