De fiscaliteit heeft bij de dga altijd een grote rol gespeeld bij de keuze voor de hoogte van het salaris, het toekennen van pensioenrechten en dividendbeleid. Het toekennen van pensioen aan de dga was jarenlang een vorm van vermogensvorming die zonder meer voordelig was vanuit fiscaal oogpunt. Echter, het per 1 januari 1997 vernieuwde aanmerkelijkbelangregime en de gewijzigde behandeling van privé vermogen in de Wet Inkomstenbelasting 2001 (box 3 vermogen) hebben de vraag opgeroepen of het überhaupt nog voordelig kan zijn om aan een dga pensioen toe te kennen. De op handen zijnde verlagingen van het Vpb-tarief met ingang van 2007 (werken aan winst) maken deze vraag nog prangender.
Resultaten
Onduidelijk overgangsrecht voor DGA in nieuwe Pensioenwet
Reeds op 27 december 2005 is het wetsvoorstel ingediend voor de Pensioenwet (PW). De bedoeling is dat de wet met ingang van 1 januari 2007 de huidige Pensioen- en Spaarfondsenwet (PSW) gaat vervangen. Overigens is het wetsvoorstel nog niet door het parlement aangenomen. Dga’s vallen geheel buiten de nieuwe Pensioenwet. Voor de definitie van dga wordt aangesloten bij het huidige 10%-aandelencriterium van de PSW. Pensioen in eigen beheer blijft nog steeds mogelijk. Dga’s kunnen echter geen pensioenpolis sluiten die onder de beschermende werking van de nieuwe PW valt.
Opmerkelijk arrest inzake vaststelling overdrachtswaarde van in eigen beheer ACCOUNTANTS gehouden pensioen met open indexatie
In het arrest HR, 14 april 2006, nr. 41.569 ging het om een casus waarbij een pensioenverplichting per 1 december 1999 van de werk-BV naar de holding werd overgedragen. De vraag was welke berekeningsgrondslagen bij de vaststelling van de overdrachtswaarde kunnen worden gehanteerd.
Geheel nieuw Besluit pensioen DGA
Voor de pensioenregeling van de DGA in eigen beheer is een nieuw Besluit gepubliceerd. Het besluit van 28 maart 2006 (nr. CPP2005/2742M) behandelt in hoofdzaak 2 onderwerpen: zakelijkheid in verband met inkoop van dienstjaren en premiebetalingen aan pensioenlichamen. Dat laatste klinkt als een anachronisme.
Verzekeraars eisen affinancieringskoopsommen bij streefregelingen van DGAs
Er zijn DGA’s die er voor hebben gekozen hun pensioenregeling volledig te verzekeren. Deze regelingen hebben meestal de vorm van een streefregeling. Indien sprake is van salarisstijgingen stellen verzekeraars zich vaak op het standpunt dat er backservicekoopsommen zijn verschuldigd en beroepen zich hierbij op fiscale regelgeving. DGA’s zijn niet altijd bereid om deze koopsommen te betalen.
Wat gebeurt er met pensioenpolissen van DGA’s onder de nieuwe Pensioenwet?
Op 27 december 2005 is het wetsvoorstel voor een nieuwe Pensioenwet ingediend. De bedoeling is dat de wet met ingang van 1 januari 2007 de huidige Pensioen- en Spaarfondsenwet (PSW) gaat vervangen. DGA’s vallen geheel buiten de nieuwe Pensioenwet. Voor de definitie van DGA wordt aangesloten bij het huidige 10% aandelen criterium van de PSW. Pensioen in eigen beheer blijft nog steeds mogelijk.
Waardering pensioenverplichting eigen beheer en fiscale backserviceverplichting ACCOUNTANTS gaan fiscaal niet samen
Indien een DGA zijn pensioen volledig heeft verzekerd kan het zo zijn dat een verzekeraar jaarlijks een opgave van de fiscale backserviceverplichting doet. Daar zit een begeleidend schrijven bij van de verzekeraar waarin deze uitlegt dat het bedrag een last c.q. passiefpost is voor de bv. Dit zal het geval zijn indien sprake is van een achterstand in de financiering. De fiscale backserviceverplichting wordt berekend als de contante waarde van de inhaalpremies. De berekening van de inhaalpremie kan plaatsvinden op basis van de evenredigdeelmethode.
Pensioen eigen beheer: VPL-knip voor najaar 2005. Een handleiding
Met ingang van 1 juni 2004 hebben veel dga’s hun pensioenregeling aangepast aan ‘Witteveen’. Inmiddels is met terugwerkende kracht tot 1 januari 2005 de Wet aanpassing fiscale behandeling VUT/prepensioen en introductie levensloopregeling (hierna ‘VPL’) in werking getreden. De belangrijkste wijziging is dat de fiscaal minimale pensioenleeftijd 65 wordt. Het betekent tevens dat het AOW-overbruggingspensioen komt te vervallen. Omdat veel dga’s een pensioenleeftijd van 60 hebben betekent introductie van de wet VPL dat de pensioenregeling weer dient te worden aangepast. Met dank aan de politiek c.s.
Weer 2 drempels minder bij grensoverschrijdend pensioenverkeer
De belastingwetgever en de belastingdienst trachten op allerlei manieren de belastingclaim op pensioenaanspraken te behouden, en zoekt daarbij de grens van het juridisch toelaatbare. Op 13 mei jl. kreeg de wetgever het lid op de neus van de Hoge Raad. Op deze datum wees de Hoge Raad een aantal arresten waarin bepalingen in de nationale belastingwetgeving wederom in strijd met belastingverdragen werd geacht.
Levensloopregeling wordt groot succes. Ook voor DGAs!
Op 1 januari 2006 treedt de levensloopregeling in werking. Ook DGA’s kunnen er gebruik van maken. Echter, de levensloopregeling kan niet in eigen beheer worden uitgevoerd, wel bij een bank of verzekeraar. Via de levensloopregeling kan men jaarlijks maximaal 12% van het brutoloon sparen Het spaarbedrag is fiscaal aftrekbaar van het brutoloon en de opnames zijn belast. Het maximum spaarsaldo is 210% van het jaarloon en kan na opname weer worden aangevuld tot dit maximum.