Inmiddels heeft ook Nederland ingestemd met het wetsvoorstel ter goedkeuring van het Eigenmiddelenbesluit (EMB) van de Europese Unie. Door het EMB kan de Europese Commissie lenen op de kapitaalmarkt. Hiermee is duidelijk geworden dat de EU-verdragen niet in de weg staan aan bijvoorbeeld de introductie van het stelsel van eurobonds. Maar is dat nu ‘erg’ voor Nederlandse pensioenfondsen?
Resultaten
De EU rechtspraak over de failliete werkgever
Binnenkort verschijnt een studie naar de veranderende interpretatie van het EU Hof over artikel 8 van Richtlijn 2008/94 /EG: bescherming van de pensioenrechten van werknemers bij insolventie van werkgevers en de impact ervan op de pensioenbeschermingsregelingen van de lidstaten (inclusief het VK). Hier wil ik vast de conclusies delen.
De SFDR-verordening: wat betekent dit voor Pensioeninstellingen?
De Europese wetgevingsmachine dendert voort. Na analyses in PensioenAlert over het PEPP, IORP en de manier waarop EU-wetgeving tot stand komt, is het nu tijd om aandacht te besteden aan de SFDR.
De houdbaarheid van de verplichtstelling aan een Bpf
Bij alle discussies rond de vernieuwing van het pensioenstelsel is het uitgangspunt van sociale partners en het kabinet steeds geweest dat de verplichtstelling behouden moet blijven. Dit lijkt daarmee dus een doel op zich, in plaats van een middel. Maar is de verplichtstelling aan een Bpf wel houdbaar in het nieuwe contract?
Het PEPP en de PPI: kan het echt niet?
De verwachting van de Europese beleids- en wetgever is dat het PEPP in 2021-2022 op de markt komt. Eerder schreef ik al over de kenmerken van het PEPP. In deze bijdrage stel ik de vraag: kan het PEPP door een PPI worden uitgevoerd?
De Europese Sociale Pijler
De Europese Sociale Pijler kwam sinds 2015 diverse malen aan de orde in beleidsstukken en speeches van de Europese Commissie. De Europese Sociale Pijler is opgericht om door middel van ‘soft law’ lidstaten te stimuleren om sociaal beleid, een gebied dat in beginsel tot de bevoegdheden van de lidstaten behoort, te verbeteren. Een interessante vraag is of een dergelijk ‘soft law’-instrument impact kan hebben ten opzichte van juridisch bindende instrumenten.
Collectieve waardeoverdrachten en invaren: De EU dimensie
Het proces van een grensoverschrijdende collectieve waardeoverdracht is anders dan een nationale waardeoverdracht (artikel 83 jo. 90a PW). Omdat onderstaande discussie ook relevant is voor het invaren (dat ook middels artikel 83 PW wordt vormgegeven), is het goed hier (opnieuw) aandacht te voor vragen.
Het Pan Europees Pensioen (PEPP): hoe werkt het wetgevingskader?
Op 14 augustus 2020 verscheen de uitwerking van de reeds in 2019 aangenomen PEPP Verordening (de ‘Level 2’ maatregelen). Maar hoe werkt EU pensioen- en financiële wetgeving qua proces nu eigenlijk?
Never waste a good crisis?
Sinds begin 2000 hebben we een aantal zware crises gehad waarbij de economie en dus de pensioenfondsen grote klappen hebben gehad. Tussen deze crises door konden de financiële instellingen hun buffers versterken. Banken en verzekeraars deden dat ook, pensioenfondsen echter niet.